Direktlänk till inlägg 26 oktober 2008

den äldre generationen!

Av Sara Ehn - 26 oktober 2008 20:35

Ja fick höra idag att min morbror(en av dem) tycker jag slösar pengar på åka ner till en som bestämmer över mig. Från den ena som betsämt till den andra. För det första har ingen bestämt över mig.

Jag har alltid haft min fria vilja.

Jag valde stanna hos en som inte var så snäll, jag valde detta.

Han har aldrig betsämt över mig. har hänt jag fått backa från två tre saker men så har han med gjort. Det kallas kompromissa.

Vad finns det som säger att Hichem kommer betsämma över mig? Det är en av diskussionerna jag tänkt ha med honom hur har ser på mig som kvinna/flickvän/Blivande fru/blivande mamma till hans barn? hur ser han mig i de situationerna?
kommer han hjälpa till ta ansvar för Alva?


Jag har inte betsämt något om hur vår framtid ser ut jag tar en dag i taget och nu är detta nästa steg. Jag har valt åka ner.

Är jätteförkyld har ett huvud som är x2 och näsan som bara rinner. Ska faktiskt snart gå lägga mig japp helt slut ont i huvudet hoppas dte värsta är borta till på söndag annars bir dte långa fyra timmar på planet. Men ska nog gå. Får massera så gott som går. Ta nässpray nu några dagar. Brukar gå över rätt snabbt.

Så trött på att alltid bli motarbetad av familj och släkt varför kan de inte leva sina liv?
Varför snackas det alltid bakom ryggen på alla?
varför är det bara vänner som förstår vad som sker.


Varför dra alla muslimer även en kant?

alla är kanske inte som ryktena säger?

kvinnomisshandlare?

 gifter bort sina barn och halalslaktar olagligt.

 omskär sina barn hos svarta läkare?

medlemmar i al qaida.

 Det finns faktiskt precis som hos oss svenskar och alla andra nationaliteter andra personligheter. Det farligaste man kan göra är att ha förutfattade meningar.


Jag vet var islam står i kvinnofrågan men någon måste ju våga tro på männsikan bakom. Inte dra alla över en kam. Isåfall kan ju de starka regera över dem svaga och vi kommer aldrig få ett jämlikt samhälle.


Visst jag tycker inte om islam pga deras kvinnosyn. men har vi inte haft samma kvinnosyn i Sverige förut? Kvinnan ska vara hemm föda barn laga mat och städa?
Vad finns det då som säger att en muslimsk man inte kan ändra sig?
jag tror inte vi ska vara så snabba med att döma andra innan vi tänkt på vår egen historia. Vi har bara kommit lite längre, vi är inte framme än men det kommer nog aldrig ske. Men så länge man har målet framför sig så kämpar man. 

Därför tror jag det är viktigt att se människan bakom tron eller övertygelsen. Inte se tron eller övertygelsen.

Vem är han, vad har han för tankar och åsikter?

om man bortser från tron? 

 tycker han om vandra i månskenet?

 tycker han om ge presenter?

tycker han om kalas?

 är släkten viktigt?

är familjen viktig?

 kan han göra vad som helst för en annan medmänniska?

även om denna person inte är känd för honom. Kan han acceptera olikheter och anpassa sig?

Jag skriver nu han enbart för det lättare än att skriva han/hon hela tiden.

Bara en sådan sak, varför har vi kvinnliga och manliga ord?

 varför skriver vi han om människan, hon om båten?

 finns säkert fler exempel men min förkylda hjärna kommer bara på dessa just nu.


När ni ser en kvinna med slöja ser ni det är en kvinna?

 eller ser ni hon är säkert hårt hållen hemma av sin man?

ser ni fria kvinnan eller är hon utanför hemmet för hon fått order om det?

Tänk efter lite och fråga er själva dömer ni andra vid första ögonblicket eller ser ni bara en människa?

Jag ser en människa.

 Jag ser en kvinna som har en tro om hon bär slöja.

Jag ser någon som vågar leva.

Jag ser den personen.

 Inte den som personen utsrålar sig för att vara.

 Är en svartrockare så mörka i sinnet som den ser ut?
är en punkare alltid på ett sätt?

är en hippie alltid flummig och påverkad och vill göra allt för freden även olagligheter?


ingen människa är jämt på samma sätt även om man funnit sin stil kan man vara på annat sätt. Men det är kanske inte alltid man vågar då man bryter från normen och genast anses konstig.


Varför måste vi alltid sätta etiketter på dem vi möter innan vi ens sett människan bakom. Vi kan inte döma ut någon utan lära känna den bara på grund av klädstil eller hudfärg.

Vi måste lära oss se människan,

 se själen i de vi möter.

 För det är i själen inte i kläderna personligheten sitter.

 Även om man kan välja uttrycka sig genom kläderna. Men det kan också vara rop på hjälp.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Ehn - 12 mars 2009 14:50

kommer inte ha kvar denna utan gå till www.nyatidernyttliv.blogspot.com Om ni vill fortsätta följa mig. Den bloggen är kopplad till mobilen näligen och oteknisk som man är så ändrar jag inget utan fortsätter där istället bara. Så sista inlägget i den...

Av Sara Ehn - 10 mars 2009 17:40

Jga vet att ni finns där även om ni inte skriver här så har jag fått SMS och via MSN kommentarer och jag vet ni finns där. Men vissa saker har jag svårt prata med alla om. Detta pga av folk sagt de förtsår och att det måste vara så jobbigt det jag gå...

Av Sara Ehn - 9 mars 2009 21:26

det är påtis ons jag ska ha andra testet. Sen vet jag men känns bra iaf. Går inte detta så ja bara söka vidare.   Tvättdag imorgon, tandläkare, utv samtal sen kommer Emma med ev möte på dagis med på kvällen får se om jag orkar med det.   Lite seg nu ...

Av Sara Ehn - 9 mars 2009 13:28

Japp folkbokföringen ringde förut för kolla lite saker som namn och så. Det var helt ok de skulle skicka papprena idag så nu är det inget som stoppar oss. På måndag ska jag ha ett test. Går det bra börjar jag jobba på måndag:-)Känns himla gott. Så sk...

Av Sara Ehn - 9 mars 2009 06:30

vad händer på måndagar jo man börjar ringa alla sina samtal alla möten allting. Blåser ute så blir nog inget vidare cykla till dagis känner mig helt svimfärdig redan nu. Kanske ska ha Alva hemma men samtidigt måste hon iväg om jag ska kunna vila lite...

Presentation

Omröstning

Vilket djur skulle du välja att vara och skriv sedan motiveringen i KOMMENTAR?
 Domherre
 Råtta
 Påfågel
 Pingvin
 Höna
 kolibri
 Isbjörn
 Kopparorm/snok
 Koala
 Schimpans

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8 9 10 11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards